Risskov Tlf: 8877 0252 | Rønde Tlf: 8637 2444

Løbeskader

Undgå at en løbeskade sætter dig unødvendig ud af ”spillet”, søg hurtig hjælp, så du kan fastholde din aktive livsstil og livskvalitet.

 

Årsager til løbeskader

Årsager til løbeskader kan være meget forskellig.

Forkert træning, for høj træningsmængde, traumer, fejlstillinger forskellige steder i kroppen, dårligt blodomløb i det skadede område er ofte årsager til løbeskader.

Årsagen findes ofte i skelettets muskler, sener, led m.m., men der kan også være andre årsager til skaderne.

Hos FysioVital vil vi lave en grundig undersøgelse og behandle de rigtige årsager til løbeskader.

 

​Akutte løbe skader

De akutte skader opstår pludseligt – ofte som et smæld, slag, fiberskade, forstuvning eller lignende.

Skaderne kan opstå ved et uheld, men de kan også opstå pga. dysfunktioner eller fejlstillinger i kroppen, der har øget risikoen for en skade.

Det kan du gøre – RICEM

  • R – Hold det skadede område i ro. (Rest)
  • I – Put is på området. (Ice)
  • C – Forbind området, og giv lidt kompression.
  • E – Elever området højere end hjertehøjde.
  • M – Når du igen er klar, så start med at bevæge dig- det skadede område kan tåle at blive mobiliseret.

 

Overbelastningsskader

Overbelastningsskader opstår, når du overstiger vævets belastningsevne. Disse skader opstår ofte snigende, over lang tid, eller når belastningsniveauet øges pludseligt.

Ved overbelastningsskader kan der være én eller flere dysfunktioner eller fejlstillinger, der gør, at det skadede område begynder at genere dig.

 

Det kan du gøre

Nedsæt belastningsniveauet, indtil din krop kan håndtere at ”reparere” skaden.

Hvis dette ikke hjælper, kan det være, du skal holde en lille pause.

Som løber er det vigtig at du, udover benene, også har opmærksomhed på nakken, brystkassen, ryggen og bækkenet – sørg for at bevægeligheden er tilstrækkelig.

 

Kroniske løbeskader

Du kan betragte din skade som kronisk, hvis den har varet i flere måneder uden bedring, eller hvis samme skade altid opstår med det samme, du begynder at løbe igen.

Smerten er en indikation på, at din krop ikke er i stand til at ”reparere” sig selv på baggrund af større dysfunktioner i ét eller flere af de systemer, der sørger for heling af din krop.

 

Det kan du gøre

Hvile og nattesøvn, reducering af stress i hverdagen, forbedrede kostvaner og afvekslende bevægelser i løbet af dagen vil hjælpe kroppen til at ”reparere” sig selv.

Det er ligeledes vigtigt at du sørger for kroppen som helhed er i balance. For eksempel at smidigheden i nakken, brystkassen, ryggen, bækkenet og i benene er tilstrækkelig.

Nedenstående er de hyppigste løbeskader:

  • næsmerter
  • Løberknæ
  • Springerknæ
  • Skinnebensbetændelse
  • Rygsmerter
  • Ankelsmerter/ankelforstuvningerIskias/piriformissyndromet
  • Hofte- og lyskesmerter ​

 

Når skaden er sket

Hos FysioVital har vi stor erfaring med at diagnosticere og behandle årsager til løbeskader.

Vi kan behandle akutte og kroniske skader og vi tilbyder ligeledes forebyggende behandling af løbeskader. ​

Løbeskader har ofte brug for fysioterapeutisk genoptræning for, at styrke og stabilitetstræne muskulatur og bindevæv.

Book direkte hos din

fysioterapeut

Book online

Spørg klinikken i Rønde

Ring: 8637 2444

Send mail

Spørg klinikken i Risskov

Ring:  8877 0252

Send mail