Fysiovital Risskov Tlf: 8877 0252

Sådan kommer du af med søvnproblemer

I denne guide hjælper jeg dig med dine søvnproblemer og viser dig vejen til at få en bedre nattesøvn. Der er helt små ting vi kan gøre i hverdagen, som er afgørende for vores søvn. Og uden den gode nattesøvn, kan det gå drastisk udover vores helbred og trivsel.

Mange af os kender til det: du har haft en lang dag med mange opgaver og aktiviteter. Trætheden er ved at melde sig, og du glæder dig til langt om længe at kunne komme under dynen. Men når du så først ligger der, går det galt. Du vender og drejer dig, til du opgivende kigger op i loftet og tænker: “hvorfor?”. Måske sniger telefonen sig også frem. Nu kan søvnen blive udskudt flere timer, og du vil vågne træt, uden at være veludhvilet.

Men du er ikke dømt til at skulle leve med dårlig nattesøvn. Heller ikke hvis du befinder dig i en dårlig periode, hvor der er mange bekymringer eller hektisk på arbejdet. Når du finder den gode nattesøvn igen, vil du også få bedre trivsel og opleve en mindre stresset hverdag med et bedre overblik.

Hvordan får jeg en god nattesøvn?

Til at bekæmpe den dårlige søvn eller søvnløshed, får du her 5 råd til at slappe bedre af før sengetid og dermed forberede kroppen på at det er sovetid. Først og fremmest bør du planlægge at sove omkring 21:30-22:00. Det kan være en udfordring, hvis du er B-menneske. Men ligesom at din krop kan vænne sig til at være sulten på bestemte tidspunkter i løbet af dagen, kan den også vænne sig til at skulle falde til ro. Du skal blot fortælle den det. Derfor bør du allerede i god tid før sengetid, begynde at falde til ro og forberede kroppen på at sove.

nattesøvn

Følg disse 5 enkle råd

1.  Gå en tur på ca. 10 min. Nyd den friske luft, naturen og omgivelserne omkring dig. 
Når du samtidig laver vejrtrækningsøvelser, begynder du at kode din krop og dit sind til at falde lidt til ro. Træk vejret på tællingen: ind-4, hold-6, ud-6.

2. Når du kommer hjem fra gåturen, så skal du modstå fristelsen til at tænde for TV’et, computeren eller tjekke din telefon. Frem til sengetid skal du prøve at holde dig væk fra skærme og også placere telefonen udenfor soveværelset, når du går i seng.

3. Kom i den helt rette stemning. Det kan være med en afslappende te uden koffein, som du blot nyder, uden at der skal foregå andet imens. Lav en siddende kropscanning, hvor du mærker, kropsdel for kropsdel, og på den måde gennemgår hele kroppen, mens du laver dybe vejrtrækninger. Du kan også lave særlige yogaøvelser, som hjælper dig til at finder ro i kroppen og sindet.

4. Når du ligger i sengen, så tænk på det gode, der er sket i dag. Lad bekymringerne passere for nu og fokusér på det positive. På den måde beroliger du dit system og fortæller kroppen, at alt er i den skønneste orden og at den roligt kan falde til ro. Er det svært at finde noget positivt, må du prøve at grave lidt længere ned.

Tænk på de ting som du kan være taknemmelig for. Du har tag over hovedet. Du har en varm dyne omkring dig. Du fik et skønt aftensmåltid, der lunede i hele kroppen. Eller andre små ting du kan få øje på, når du kigger dig omkring. Husk at de helt små ting kan gøre den store forskel.

5. Kniber det stadig med søvnen, kan jeg anbefale dig naturproduktet “CALM” eller “HEMP” fra Nutonic.

søvnproblemer

Søvn og sundhed

Mennesker har altid været nysgerrige på søvn, men det er ikke altid den er blevet prioriteret fremfor livets andre gøremål. I løbet af de seneste par år har forskning fortalt os at dårlig nattesøvn kan være direkte kilde til en lang række sygdomme – både fysiske og psykiske, og vi er blevet klogere på hvorfor søvn ikke blot er vigtigt, men faktisk afgørende for vores helbred, sundhed og trivsel.

Når vi har travlt i hverdagen og står overfor en vigtig begivenhed eller præsentation, kan det være fristende at negligere søvnen og bare knokle derudaf, til projektet er fuldendt. Men selv en kort periode på en uge eller to med søvnunderskud eller dårlig nattesøvn, kan have en direkte effekt på dit helbred. Derfor er det vigtigt at du altid prioriterer din søvn – uanset hvor mange opgaver og aktiviteter du har på programmet.

Prioriterer du din søvn nu, vil både krop og sind takke dig. Du vil have en bedre følelse i din krop og større overskud til at klare alle de opgaver og begivenheder, der står for døren, og følelsen af velvære og personligt overskud vil stige – også selvom du måske har mange bolde i luften.

Hjælp til at bekæmpe søvnproblemer

Hører du til en af dem, som frustreret har forsøgt med forskellige metoder og tricks til din søvn, uden at der er noget der virker? 

På Sund*Sind*Krop forløbet går vi i dybden med søvnen. Her vil du få en dybere forståelse og respekt for søvnens betydning og der bliver arbejdet med søvnøvelser. Du vil også få en lang manual med overskuelige og let implementerbare ting og områder du kan justere på for at fremme søvnen i dit liv.

Læs mere om Sund*Sind*Krop

 forløbet

Sweet Sleep fra Nutonic er et beroligende naturprodukt som får dig til at slappe af i hele kroppen, og hjælper dig med at få en god nattesøvn. Den reducerer kronisk smerte og angst, så du slipper for disse forstyrrelser, når du skal slappe helt af og genoplade batterierne. Samtidig vil du opleve mere energi dagen derpå. Både fordi du er veludhvilet, men også fordi de naturlige næringsstoffer styrker din krop.

Jeg ønsker dig en god nattesøvn .

søvn