Knæ, fod og hofteskader

Knæ

Knæsmerter kan stamme fra selve knæet, men kan ofte også være en reaktion på problemer andre steder i kroppen.

Knæ smerter kan være resultatet af et traume, dårlig funktion i fodled og ankel eller hofte.

Funktionsforstyrrelser i rygsøjlen og bækkenet kan også resultere i knæ smerter. Smerter fra et slidt hofteled kan give smerter i knæet.

Vores veluddannede Idræts fysioterapeuter vil gennem undersøgelse vurderer din knæ funktion. Din behandler vil este strukturen, led, knogler og bløddele, der er irriterede eller skadede. Smerter og funktionsindskrænkninger kan f.eks. skyldes læsioner eller irritation i menisker, korsbånd, ledkapsler, muskler, ledbånd eller slimsække.

Fod

Der stilles store krav til vores fødder og fodleddenes funktioner.

Fungerer fundamentet ikke optimalt kan der skabes en kædereaktion af gener op igennem hele kroppen.

For at fod og ankel kan fungere optimalt skal der være en balance mellem, på den ene side god bevægelighed mellem knoglerne og på den anden side stabilitet, støtte og eftergivelighed.

Den dygtige fysioterapeut kan vurdere om fodens betingelser er optimale, og både behandle og vejlede til forholdene omkring fodens struktur igen bliver normaliseret og passer til dit behov og sportsgren.

Hofteskader (og lyskeskader)

Lyskeskader og hofteskader opstår ofte i forbindelse med sport der kræver hurtige accelerationer, eksplosive bevægelser og/eller mange gentagelser. Disse skader kan blive vedvarende og er ofte grunden til at sportsfolk ikke vender tilbage til deres sport.

Skader i hoften og lysken kan opstå forskellige steder i hofteregionen og årsagen hertil kan være mange.

Den kompetente fysioterapeut vil gennem en grundig undersøgelse kortlægge om dine gener stammer fra for eksempel afklemning af blodforsyningen, låsning af lændehvirvlerne, nedsat bevægelighed eller skævhed og ustabilitet.

Når årsagen til dine symptomer er klarlagt vil du og din fysioterapeut lave en plan for behandling og genoptræning.

Læs mere om Indlægssåler og SuperSole