Graviditetsgener

Graviditet er en stor fysisk belastning. En belastning den gravide kvinde og hendes omgivelser bliver nødt til at tage hensyn til, for at undgå unødvendige gener og for at eventuelle gener ikke forværres.

Når den gravides daglige funktioner bliver mere og mere indskrænkede grundet smerter betragtes tilstanden for unormal og kan være behandlingskrævende.

Bækkenløsning

Man skal ikke være i nogen bestemt graviditetsuge for at få bækkenløsning. Smerterne kan hos enkelte komme meget tidligt i graviditeten og de kommer tidligere, hvis man har haft bækkenløsning før.

Smerterne kan komme pludselig eller som oftest udvikle sig langsomt og blive værre og værre, hvis man ikke passer på.

Smerterne sidder måske i balderne, lavt over lænden, ned på bagsiden af lårene eller ved skambenet og ned på indersiden af lårene. Af og til kan man opleve at benene svigter. Leddene er forstuvet og af og til ses hævelser rundt om leddene.

Følelsen i bækkenet

Man føler, at bækkenet ikke er stabilt – det føles løst – deraf navnet bækkenløsning.

Smerterne kan svinge noget. På gode dage kan man næsten alt og andre dage gør det forfærdelig ondt.

Smerterne kan provokeres af at ligge på ryggen, vending i seng, gåture, trappegang og lang tids ståen.

Er du i risikogruppen?

Kvinder, der får bækkenløsning er hyppigst flergangsfødende.

Det rammer også hyppigst kvinder med belastende erhverv, så som rengøringsassistenter, ekspedienter, pædagoger i vuggestue og sygehuspersonale.

Kvinder, der i forvejen har haft problemer med lænderyggen er også i risikogruppen.

Behandling hos fysioterapeut

En pæn del af de gravide kan undgå en sygemelding i en graviditet ved at opsøge en fysioterapeut.

Hos FysioVital tilbyder erfarne fysioterapeuter deres ekspertise til gravide med bækkenløsning og bækkensmerter. En fysioterapeut er netop uddannet til at undersøge og sætte en optimal behandling i gang, ud fra hvilke led eller muskler, der er ømme og irriterede.

Fysioterapeuten kan desuden vejlede i aflastning og hvordan den gravide kan undgå at provokere smerterne.